Vasten is een opdracht van Jezus. Maar hoe doe je dat nou praktisch? De komende weken geven we je tips, zodat je klaar bent voor het vasten tijdens de vastenweek van 13 t/m 17 september. Deze week tip 3, over het starten met het overslaan van ontbijt en lunch.

Dit bericht is geplaatst op 25-08-2021

Wanneer je vorige week het ontbijt en lunch hebt overgeslagen, heb je 24 uur gevast.

Als dit je eerste keer was, was het misschien best spannend. Was het een flinke uitdaging? Of viel het mee?

Nu de vastenweek al volgende week is, is de beste voorbereiding deze week om dit nog een keer 24 uur te doen. Bouw deze komende dagen in ieder geval je suikerinname af en wees matig met koffie en alcohol. Het beste drink je 3 dagen voor het vasten geen koffie of décaffé.

Tijdens de vastweek kun je dan weer 24 uur vasten en dat kun je blijven doen, 1 dag per week. één dag om je lichaam te laten herstellen, gifstoffen te verwijderen en te bidden voor belangrijke dingen. Tijdens de vastweek kun je dit ook proberen uit te breiden met 1 ontbijt, lunch of zelfs 1 dag.

Langzaam opbouwen is echt het advies. Wanneer je het te snel doet, zul je wellicht geen positieve ervaring hebben en ga je er tegenop zien. En dat is jammer, want het is iets om naar uit te zien. 

We sluiten vrijdagavond de vastweek af met een maaltijd na het gebedsuur. We eten dan verse soep! 

 

LET OP: gebruik je medicatie? Overleg dan eerst met je arts of deze vorm van vasten verstandig is voor jou.