Vasten is een opdracht van Jezus. Maar hoe doe je dat nou praktisch? De komende weken geven we je tips, zodat je klaar bent voor het vasten tijdens de vastenweek van 13 t/m 17 september. Deze week tip 2, over het starten met het overslaan van ontbijt en lunch.

Dit bericht is geplaatst op 25-08-2021

Een ontbijt en lunch vasten

Wanneer je vorige week tip 1 hebt opgevolgd, het overslaan van je ontbijt, kun je deze week tip 2 uitproberen: het overslaan van je ontbijt én lunch.

  • Je doet hetzelfde als vorige week, dus niet meer eten na een avondmaaltijd om 18 uur.
  • Je drinkt alleen nog water en (kruiden)thee.
  • De volgende dag sla je naast je ontbijt óók de lunch over en drink je alleen (warm) water en (kruiden)thee.
  • Op de momenten dat je een maaltijd overslaat ga je bidden of doe je een gebedswandeling.
  • Om 18 uur eet je een lichte avondmaaltijd. Je hebt nu 24 uur gevast! Zorg ervoor dat die maaltijd voor 2/3 bestaat uit verse groenten en/ of fruit met eventueel een aardappel of een klein stukje kipfilet of vis zoals makreel. Eet langzaam met kleine hapjes en kauw goed. 

 

Tip voor wanneer je het lastig vindt
Had je vorige week erg veel moeite met het overslaan van een ontbijt, herhaal dit dan eerst nog een keer deze week.

Denk er aan dat vasten altijd makkelijker wordt, naarmate je gezonder leeft.

Niet alleen voeding telt. Een moe lichaam wil ook alleen maar eten, wat het vasten erg moeilijk maakt. Je zult dan snaaibuiten krijgen en wellicht ongelooflijke zin in koffie.

Dus ook voldoende slaap is heel belangrijk in de aanloop naar vasten. 

Lees tip 1 nog een keer, wanneer je het lastig vindt om te vasten.
 
Houd vol en lees steeds Jesaja 58 weer als je vast; zijn beloften zijn groot en geven je moed! Volgende week tip 3.  

 

LET OP: gebruik je medicatie? Overleg dan eerst met je arts of deze vorm van vasten verstandig is voor jou.